تبلیغات
مطالب اینترنتی - نکات کلیدی برای روزه داری در تابستان و فصل گرما

نکات کلیدی برای روزه داری در تابستان و فصل گرما

چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 07:06 ب.ظنویسنده : نویسنده

 


آنچه که در این مطلب آمده، روایاتی در مورد ثواب روزه داری در تابستان و توصیه‌هایی است که برای گرفتن روزه در گرما، به شما کمک خواهد کرد.

ماه مبارک رمضان، برای همه مومنین سراسر برکت بوده وآثار روحی و معنوی فراوانی بری افراد دارد. در این ماه اعمال روزه داران مانند خوابیدن و نفس کشیدن دارای اجر و ثواب بسیار است و هر عمل نیک و کردار عبادی، پاداشی چندین برابر دارد، چنانچه خواندن یک آیه از قرآن در ماه رمضان معادل قرائت و ختم یک دور کامل قرآن است.

ماه رمضان امسال نیز همانند چند ساله گذشته با فصول گرم سال (بهار و تابستان) مصادف شده و این امر به برکات این ماه افزوده و در روایات بسیار از آن تمجید شده است. آنچه که در این مطلب آمده است روایاتی در مورد ثواب روزه داری در تابستان و توصیههایی است که برای گرفتن روزه در روزهای گرم سال به شما کمک خواهد کرد.

توصیه های پزشکی برای روزه داری در تابستان و در گرما

  • فایده روزه داری برای یک فرد سالم که واجد شرایط روزه گرفتن است، بیش از ضررهای آن بوده و برای سلامتی و بهبود ارگانها و مکانیزم سوخت و ساز بدن او مفید است. لیکن رعایت برخی نکات و اصول تغذیهای در هنگام روزه داری واستفاده از رژیم غذایی متناسب با روزه داری باعث میشود، بتوانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای معنوی آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.
  • خوردن غذاهای آب پز یا با چربی و نمک کم در ماه رمضان توصیه میشود تا در طول روز باعث تشنگی شما نشود. مصرف غذاهای سرخ کردنی مانند انواع کوکوها، بادمجان و فست فودها به ویژه در وعده سحر باعث ایجاد تشنگی میگردد.
  • نان و پنیر با سبزی، گردو یا عسل برخی از بهترین مواد غذایی هستند که می توانید در هنگام افطار در ماه رمضان استفاده کنید. انواع سوپ یا آش های سبک نیز یکی از بهترین غذاها برای افطار است.
  • در فاصله بین افطار تا سحر بین 8 تا 12 لیوان آب بنوشید. همچنین مصرف شربت تخم شربتی و خاکشیر در وعده سحر به شما کمک میکند تا در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید. دانههای تخم شربتی و خاکشیر به دلیل جذب آب در دانه های خود، باعث شده در طول روز آب بدن خود را دیرتر از دست داده و کمتر تشنه شوید.
  • استفاده از نوشیدنیهای سنتی مانند عرق کاسنی، عرق نعناع و خاکشیر بعد از افطار تا هنگام سحر برای کاهش عطش و تشنگی در طول روز ضروری است.
ماه رمضان، روزه داری در تابستان، ثواب روزه، فواید روزه، مضرات روزه
  • برای باز کردن افطار خود توصیه میشود با دو لیوان آب جوش ولرم و خرما این کار را انجام دهید.استفاده از شیر و عسل یا شیر و خرما نیز در افطار مفید است. توصیه میشود برای باز کردن روزه خود از خوردن ناگهانی آب یخ و یا آبمیوه و نوشابه های گازدار پرهیز کنید.
  • با توجه به زمان کم بین وعده افطار تا سحر در ایام روزه داری در تابستان، سعی کنید حتما در فاصله این دو وعده از مواد غذایی دارای کربوهیدرات مانند نان یا غلات استفاده کنید. این مواد سبب می شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی، افت فشار و قند خون شود.
  • خوردن انواع سبزیها و میوهجات به خصوص گلابی ، انگور ، هلو ، هندوانه و انجیر توصیه میگردد. میوهها به علت داشتن پتاسیم فراوان در ایجاد تعادل نمک در خون دخالت می کنند ضمناً چون حاوی آب فروانی هستند برای پیشگیری از تشنگی مفید می باشند.

روایاتی از اهل بیت و بزرگان در مورد ثواب روزه داری در تابستان

قال علی علیه السلام: حبّب الی من دنیاکم ثلاثهٌ: اکرام الضّیف، والصّوم فی الصّیف، و الضّرب فی سبیل اللّه بالسّیف

رسول خدا(ص) روزه در گرما را جهاد می داند «الصوم فی الحرج هاد»

و امام صادق(ع) آن را برترین جهاد معرفی می کند «أَفْضَلُ الْجِهَادِ الصوْمُ فِى الْحَر»

حضرت علی علیه السلام می فرمایند: سه چیز از دنیای شما برایم دوست داشتنی است: گرامی داشتن مهمان، روزه داری در تابستان، و شمشیر زدن در راه خدا.

در روایتی دیگر از شیخ صدوق در ثواب الاعمال در ثواب روزه داری در تابستان و در گرما از امام صادق(ع) نقل می کند: هر کسی که یک روز در گرما روزه بگیرد و تشنه شود، خدای عزوجل هزار فرشته را وکیل می کند که دست به صورت او بکشند و او را مژده دهند و زمانی که افطار کند، خدای متعال می فرماید، چقدر خوشبو هستی. فرشتگانم! گواه باشید که من قطعاً او را آمرزیدم.



لینک منبع

مطلب نکات کلیدی برای روزه داری در تابستان و فصل گرما در سایت مفیدستان.


آخرین ویرایش: - -

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر